Venemarkkinoiden vuoristoradassa kohti parempaa?
Toimittaja Jari Rannisto
Viime aikoina kotimaisesta veneteollisuudesta on kaikunut ikäviä uutisia. Lomautuksilta ja venetehtaiden alasajoltakaan ei ole vältytty. Suuria yllätyksiä nämä asiat eivät sinällään ole olleet. Uusien moottoriveneiden rekisteröintimäärät ovat olleet alamäessä jo jonkin aikaa. Tämä on toisaalta tarkoittanut ostajan markkinoita. Missä nyt mennään ja miltä näyttää uusi vuosi?
Veneilyn ja venemyynnin kulta-aikaa oli koronavuosi 2021. Sen jälkeen kuitenkin alamäki on ollut kovaa. Traficomin sivuilta löytyvät veneiden ensirekisteröintitilastot kertovat karua kieltä. Vuonna 2020 ensirekisteröitiin 3 360 moottorivenettä, vuonna 2021 saavutettiin huippu 3 700 kappaletta. Jo seuraavana vuonna tiputtiin 3 242 kappaleseen ja 2023 romahdettiin pohjalukemiin eli 2 359 moottoriveneeseen. Ennätysvuodesta 2021 ensirekisteröinnit siis vähenivät vuoteen 2023 yli kolmanneksella eli 36 %. Viime vuoden syyskuun loppuun mennessä kaikkien vesikulkuneuvojen ensirekisteröintien määrä on 2 540. Tämä luku pitää kuitenkin sisällään vesiskootterit ja muut vesikulkuneuvot. Vuonna 2023 näiden määrä oli noin 900 kpl. Tämän perusteella voidaan arvioida moottoriveneiden rekisteröintimäärien olevan syyskuun loppuun mennessä alle 2 000 venettä. Loka-joulukuussa ensirekisteröintimäärät ovat perinteisesti hyvin vaatimattomia eli vuoden 2023 lukemista tullaan vielä reilusti alaspäin. (Marraskuun -24 loppuun mennessä moottoriveneiden rekisteröinnit olivat 1879 kpl.)
Venealalla on kuitenkin myös osa-alueita, joihin alamäki ei ole iskenyt samalla tavalla. Uutisista on voitu lukea, että kalliimpien ja kookkaiden premium-veneiden kauppa on käynyt hyvin viime vuonnakin.
Yhdysvaltojen veneteollisuudesta on mielenkiintoinen havainto eri venetyyppien menekistä talouden taantumien aikoina. Jostain syystä kalastusveneiden menekki tuntuisi pitävän pintansa myös talouden laskusuhdanteissa. Mikä on tilanne Suomen markkinoilla? Onko talouden alamäki kohdellut eri tavalla kalastusveneitä? Asian selvittäminen ei ole aivan yksinkertaista ja yksiselitteistä. Myös tavallisia veneitä varustellaan paljon kalastuskäyttöön. Pienemmät veneet, joita hankitaan paljonkin kalastukseen eivät näy ollenkaan rekistereissä.
Kalliimmat veneet myyvät
Heikko taloudellinen tilanne iskee eri tavoin erilaisiin veneisiin ja näkyy myös Silver-, Terhi-, Faster- ja TG Boats -veneitä myyvän ja markkinoivan Brandtin tuotepäällikön Jussi Virtasen työssä. Kalliimmat erikoisveneet ovat pitäneet pintansa, mutta perusveneissä näkyy selvä kyykkäys. Myös venemerkkien välillä on eroja. Faster näyttää selvinneen tilanteesta hyvin. Kysymykseen kuuluvatko kalastusveneet kalliimpiin erikoisveneisiin Virtanen vastaa hetken mietittyään myöntävästi. Kalaveneiden luokittelun kohdalla on tietenkin se ongelma, että osa perusveneistä tuunataan ostajan toimesta kalastuskäyttöön. Merkittävä osa palvelee muussakin kuin kalastuskäytössä.
Virtanen näkee kuitenkin tunnelin päässä valoa. Hänen mukaansa syksy on ollut lupauksia herättävä ja näkyvissä on jonkin verran merkkejä käänteestä parempaan.
Päijän Boats onnistunut kasvamaan
Yritykset ja venemerkit selviävät eri tavoilla taantumasta ja laskevista markkinoista. Kuuluisa juustohöylä ei osu kaikkiin samalla tavoin. Osa yrityksistä onnistuu jopa kasvamaan vaikeista ajoista huolimatta.
Soutuveneet eivät näy Traficomin tilastoissa. Soitto Päijän Boatsille vahvistaa ennakkotiedot siitä, että yritys on onnistunut myymään veneitään hankalassa markkinatilanteessa. Päijän Boatsin markkinaosuus nousi soutuveneissä vuoden 2022 noin 10 %:sta vuoden 2023 loppuun mennessä reiluun 20 %:in. Myytyjen veneiden määrä nousi 400:sta 433:een samalla jaksolla ja vuodelle 2024 myyntitavoite oli 600 venettä. Yhtiön markkinointijohtaja Jukka Hakala kertoo, että tyypillisesti kalliimmat pidemmälle varustellut soutuvenepaketit ovat menneet kalastajille.
Venekysynnässä valtavaa heittelyä
Korona-aikana lomailu kotimaassa ja mökkeily kokivat kovan kasvun. Kalastus ja veneily kulkivat mukana aallonharjalla. Koronan aiheuttaman hyppäyksen jälkeen markkinoita on ohjannut pääosin talouden kiristyminen, kuluttajien heikko luottamus omaan talouteen ja ostovoiman merkittävä heikkeneminen. Lisäksi varsin moni kerkesi vaihtamaan tai hankkimaan uuden veneen. Nämä heijastuvat suoraan kulutuskäyttäytymiseen ja kestokulutustuotteiden hankintaan.
Soitto Alutrollia valmistavan Haltican toimitusjohtajalle Marko Nahkurille vahvistaa näkemystä. Veneiden myynti on kulkenut hyvin samanlaista uraa kuin kilpailijoillakin. Koronan aikana myyntimäärät nousivat rajusti ja vuosi 2024 on ollut hiljainen. Kuluttajien tilanteesta ja mielialoista kertoo paljon sekin, että tarjoushinnallakaan ei ole ollut suurta vaikutusta ostohalujen herättämiseen. Kiinnostus edullisemmin myytäviin esittelypaketteihin on ollut yhtä vaimeata kuin täysin uusiin veneisiin. Myös Nahkuri näkee pientä valoa tunnelin päässä. Hän toivoo kevään Venemessujen tuovan piristystä alalle.
Myös hyvään vauhtiin päässyt amerikkalaistyylisten heittokalastusveneiden myynti on sakannut viimeisinä kahtena vuonna. Tuontiveneiden maahantuojat ovat tuskailleen merkittävän hintojen nousun kanssa samaan aikaan, kun kuluttajien ostovoima on hiipunut ja myös korot ovat olleet pilvissä.
Lohenkalastus on kokenut omia mullistuksiaan lohikantojen taantumisen myötä. Kun valoa tunnelin päässä ei ole näkyvissä, moni uistelija on päättänyt luopua epävarmassa tilanteessa kalustostaan. Kalastusrajoitukset ja epävarmuus heijastuvat myös uusien uisteluveneiden kauppaan yhdessä taloustilanteen kanssa. Vetouistelijat ovat kuitenkin merkittävä veneiden käyttäjäryhmä, vaikka samaan yhteyteen on todettava, että uistelun vetovoima kalastusmuotona on taantunut verrattuna heittokalastukseen ja täsmäkalastukseen. Tämä heijastuu väistämättä myös harrastajien kalustohankintoihin. Trendinä onkin nähtävissä, että monen vetouistelijan kalusto päivittyy puhtaasta uisteluveneestä enemmän ”sekakäyttöön” soveltuvaksi.
Konkursseilta ja lopettamisiltakaan ei ole vältytty
Alan alamäki on tuonut tulleessaan myös konkursseja ja lopettamisia. Molempia on osunut niin venevalmistajiin kuin jälleenmyyjiin. Alamäki on ollut niin raju, että se on niittänyt ikävää satoa.
Kuluttajan kannalta konkurssit ovat ikäviä, koska silloin myyjän tai valmistajan vastuut loppuvat. Pitkästä takuusta ei ole hyötyä siinä vaiheessa, kun valmistaja on konkurssissa.
Tuorein tapaus on Suomi-veneet Oy:n konkurssi joulukuulta 2024, jonka myötä yhtiön pienveneitä ei enää valmisteta. Suomiboats Oy osti Suomi-veneiden moottorivenemallien muotit ja oikeudet jo aiemmin ja jatkaa näiden valmistusta. Päinvastaisena positiivisena uutisena Suomiboats uutisoi juuri ennen joulua, että Tohatsua maahantuova Sumeko Oy on lähtenyt vähemmistöosakkaaksi yhtiöön.
Aikaisemmin syksyllä ruotsalaisen Nimbuksen omistama Bella-Veneen Kuopion tehdas päätettiin ajaa alas ja lopettaa Bella-veneiden valmistus Kuopiossa. Vielä ei ole tiedossa haudataanko koko Bella-merkki venemalleineen vai ryhtyykö yhtiö valmistamaan näitä esimerkiksi Puolassa.
Näkymät vuodelle 2025
Vaikka vuoden 2025 näkymät ovat jo paremmat, rasittaa uusien veneiden kauppaa yhä kuluttajien heikko ostovoima, viime vuonna myymättä jääneet uudet veneet sekä merkittävä määrä tarjolla olevia käytettyjä veneitä. Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo arvioi: ”Ostajan markkinat jatkuvat vielä vuonna 2025, mutta orastavan korkotasojen laskun myötä, voisi nähdä rahoitustarjousten lisääntyvän ja vähitellen venemarkkinoiden uudelleenheräämisen.”
Missä määrin valo tunnelin päässä lopulta heijastuu kalastukseen päätyvien veneiden kauppaan, jää kuitenkin nähtäväksi. Ihmisten kulutuskäyttäytymisessä on lompakon rinnalla paljon psykologiaa. Hyvät uutiset voisivat kääntää ajattelua ja käyttäytymistä. Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo toteaakin: ”Tästä syystä on todella myönteistä, että 7.2. alkavilla Venemessuilla nähdään merkittävien venealan toimijoiden paluuta messuille, uusien mallien lanseerauksia, vuoden kalavene -äänestys ja jo nyt alan toimijoiden keskusteluiden ”tunnebarometrin” perusteella voidaan todeta alalla olevan selkeästi positiivinen vire.”
Kalastajan Kanava tuo Venemessuille Finval 595 DC Fishpro -veneen Mercury 200 hv moottorin kera sekä uuden Alutroll-pikkuveneen sekä kaksi Hobie-kalastuskajakkia. Näistä kaikista lisätietoa lähiaikoina.