Tee-se-itse -pilkkivapa
Tarvikkeet:
- Esim. vanhan tai katkenneen jigivavan tyviosa (kahvaosa)
- Kärkirengas (vaparengas/vaparenkaita)
- Vapa-aihiota esim. lasikuituinen vavan kärkiosa
- pieni perhokela/pilkkikela
- Mattoveitsi
- Epoksia
- Rautasaha
Kun heittokalastusvapa katkeaa, ei sitä välttämättä kannata heittää roskiin. Loistava tapa kierrättää se on rakentaa katkenneesta heittokalastusvavasta pilkkivapa.
Tähän voit käyttää joko katkenneita jigivapoja tai uisteluvapoja. Jigivapa on tähän tarkoitukseen parempi vaihtoehto, sillä sen tyviosan eli kahvassa oleva reikä on pienempi, joten uusi pilkkivavan kärki sopii siihen paremmin. Vetovavoissa kyseinen reikä on suurempi, joka hankaloittaa vavan kärjen liimaamista tyveen. Vetovavan tyvi tarvitsee melkein täyttää vaahtomuovilla tai vastaavalla, jotta kärki pysyy keskellä ja paikoillaan.
Tyviosaa valittaessa kannattaa suosia vapoja, jossa kelakiinnike kiristetään yläpuolelta. Tällöin tyviosaa on helpompi lyhentää, jos haluaa.
Aihio
Pilkkivavan aihiota valitessa kannattaa ottaa huomioon omat mieltymykset. Haluaako aihion olevan jäykempi vai joustavampi? Haluaako vavasta pidemmän vai lyhyemmän?
Aihion pituudessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä kalastuslaki. Pilkkiminen kuuluu jokamiehenoikeuksiin ja ei täten vaadi kalastuslupaa. Pilkkivavan pitää kuitenkin olla alle 1 m pituinen.
Aihiona voit käyttää joko vanhasta vavasta hyödynnettyä kärkeä tai ostaa uuden vavan kärkiaihion. Baits.fi:stä voi ostaa alle 5 eurolla metrinpituisia lasikuituisia vavan kärkiä kahdessa eri paksuudessa – 3 ja 2 mm. Kyseiset vavan kärjet ovat lasikuitua, joten ne kestävät hyvin. Jos ostaa kyseisin vavan kärjen, voi siitä valita vapaan kohdan joka miellyttää itseä jäykkyydessä.
Kärkirengas ja mahdolliset vaparenkaat
Pilkkivapaan ei tarvita montaa vaparengasta usein pelkkä kärkirengas riittää, jos varsi pidetään lyhyenä. Kärkirenkaan voit napata jostain rikkoutuneesta vavasta tai käydä kalastuskaupasta ostamassa. Kaupasta ostaessa pitää huomioida se, että tietää minkä paksuinen vavan aihio on, jotta osaa ostaa oikean kokoisen kärkirenkaan.
Jos rakentaa pilkkivavan vanhasta vavan kärjestä, kannattaa hyödyntää vavan alkuperäinen kärkirengas, ellei se ole halkaisijaltaan kovin pieni. Silloin se jäätyy kiinni herkästi.
Mahdolliset vaparenkaat voi kiinnittää vapa-aihioon: ensin teippaamalla vaparenkaan paikalleen, sitten sitomalla se vapaan langalla ja sitten kuoruttamalla epoksilla sidos.
Miten vapa rakennetaan?
Kun kaikki välineet on koottu kasaan, on aika alkaa väsäämään itse vapaa. Liikkeelle lähdetään siitä, että napataan katkenneesta vavasta tyviosa kelakiinnikkeen etupuolelta ja viilataan se pyöreäksi. Esimerkiksi rautasaha on hyvä työkalu, jolla vavan saa sahattua poikki.
Tämän jälkeen katkaise valitsemastasi aihiosta sopivan mittainen pala kärjeksi. Mittaa pala niin, että se ylettää vavan tyviosan sisään koko matkalle. Sillä aihio on hyvä pujoittaa takakahvan buttiin asti ja liimata koko matkalta. Näin kärki pysyy mahdollisimman hyvin kahvassa ja vapa on jämäkkä.
Kun aihio on oikean pituinen, lisätään siihen epoksia vavan tyviosan mitalta. Epoksi kannattaa olla 3 tai 5 minuutin epoksia, sillä se antaa enemmän aikaa ennen kuin se kovettuu. Jos on kokeneempi askartelija, voi myös käyttää minuutin epoksia.
Ala kiertämään kärkeä kahvaosan sisään hitaasti pyörittäen, jotta epoksi kulkeutuu mukana koko matkalle. Jos kärjen painaa sisään, jää epoksi alkupäähän ja tursuaa ulos. Pyörittämisessä on myös se, että epoksi menee kierteelle, joten se pyörittyy koko aihion ympärille.
Jos epoksi pääsee jämähtämään liikaa, voi sitä hieman sytkärillä lämmittää uudestaan. Tämä saattaa tehdä epoksista hieman ”ruman” näköisen, mutta sen kuivuttua voi sitä hioa nätimmäksi. Kun epoksi on jämähtänyt voi siitä veistää hieman ylimääräistä pois, jonka jälkeen hioo sen kiiltäväksi ja esteettisemmäksi.
Viimeiseksi laita hieman epoksia vavan kärkeen ja pujota kärkirengas paikalleen. Aseta kärkirengas kelan suuntaisesti eli kun kela on vavan alapuolella silloin myös kärkirengas osoittaa alaspäin.
Katso video kierrätys-pilkkivavan rakentamisesta:
Viimeinen muistutus: käytä tätä varten jo rikkoutuneita vapoja, älä riko vapoja tätä varten!