Kaupallinen yhteistyö: Mercury Marine Finland
Millaisia hyötyjä venekalastaja saa uudesta moottorista?
Kirjoittaja: Jari Rannisto
Useimmille venekalastajalle perämoottorin uusiminen on iso päätös, jota pohditaan useammasta näkövinkkelistä. Mitä etuja tai hyötyjä uudesta moottorista vaihtaja sitten saa?
Veneen perässä historian painolasti?
Vesillämme liikkuu varsin eri-ikäisiä perämoottoreita ja venepaketteja. Vanhat kaksitahtiset moottoritkaan eivät ole tuiki harvinainen näky mökkikalastajan veneen perässä. Niistä ajoista on kuitenkin tapahtunut moottoririntamalla aivan valtavasti kehitystä. Nelitahtisetkin ovat ottaneen aimo harppauksia kehityksessä.
Ilmaston lämpenemistä ja kasvihuonekaasuja ei voi koskaan ohittaa puhuttaessa polttomoottoreista. Vanhat kaksitahtimoottorit ovat varsinaisia polttoainesyöppöjä ja päästölähteitä. Kaksitahtisten tekniikkaa saatiin vuosien varrella parannettua huimasti, mutta Evinrude oli viimeinen tämän tekniikan lippua ylhäällä pitänyt merkki. Senkin kohdalla kehitystyö kuitenkin jossain kohdassa todettiin liian vaikeaksi ja kalliiksi normien kiristyessä.
Nelitahtiset perämoottorit olivat markkinoille tullessaan selvästi kaksitahtisia vähäpäästöisempiä, mutta vuosien saatossa niidenkin ominaisuudet ovat ympäristönäkökohdista huomattavasti parantuneet. Siitä ovat pitäneet huolta kiristyneet määräykset. Autojen kohdalla päästömääräysten kiristyminen on kuluttajille tuttua, mutta samantapainen kehitys on tapahtunut myös perämoottoririntamalla.
Ensimmäiset markkinoille tulleet nelitahtiset perämoottorit olivat vastaavia kaksitahtisia selvästi painavampia. Osaan veneistä moottorin kasvanut paino toi ongelmia perän kantavuuden osalta. Vuosien mittaan nelitahtisten moottoreiden painot ovat pienentyneet ja parhaimmillaan on päästy jo käytännössä samaan painoon vanhojen kaksitahtimallien kanssa. Lujasti istuvista vanhoista uskomuksista huolimaatta nykymoottoreiden kohdalla paino ei olekaan pääsääntöisesti enää päivittämisen esteenä.
Maailma on muuttunut. Paluuta kohtuuhintaiseen fossiilisen polttoaineeseen ei ole näköpiirissä. Suhtautuminen päästöihin ja ympäristöasioihin on myös pysyvästi erilainen. Samaan aikaan moottoritekniikka on kehittynyt merkittävästi. Siirtyminen kaasutinmoottoreista suorasuihkutus koneisiin on parantanut polttoainetaloutta ja ajokokemusta muutenkin. Kiristyneet normit ovat tehneet moottoreista vähäpäästöisempiä. Myös potkurit ovat kehittyneet parantaen osaltaan veneiden polttoainetaloutta sekä uudenajan tekniset ratkaisut kuten automaattinen moottorikulman säätö, Active Trim, mahdollistavat polttoaineen merkittävän säästön.
Talouden haastavammat ajat näkyvät myös meidän kuluttajien käyttäytymisessä olipa siihen yksilötasolla aihetta tai ei. Veneiden runkojen käyttöikä on todella pitkä. Varsinkin alumiiniveneet ovat todella pitkäikäisiä ja lasikuturungotkin kestävät vuosikymmeniä. Venekaluston vaihtaminen uuteen ei olekaan ainoa vaihtoehto venekärpäsen puraistessa. Myös pelkän moottorin päivitys uuteen on harkinnan arvoinen edullisempi vaihtoehto.
Veneelle uusi elämä moottorivaihdolla
Miksi sitten vaihtaa perämoottori kalaveneeseen? Moottori kuluu käytössä. Vesi ympäristönä ja pitkät talvisäilytykset tuovat haasteensa. Vaikka moottoria huolletaan, jossain vaiheessa on fiksumpaa vaihtaa kuin olla vaihtamatta. Varsinkin jos luottamus moottoriin horjuu, koko veneilykokemukseen syntyy särö. Päivittämällä moottori nykyaikaiseen saadaan niin sanotusti veneen sydän uudistettua.
Luotettavuuden lisäksi paranee polttoainetalous. Mitä vanhempi moottori korvataan uudella, sitä suurempi ero on. Tämä näkyy tietenkin käyttäjän lompakossa venettä tankattaessa ja investointi maksaa polttoaineensäästönä itseään pikkuhiljaa myös takaisin.
Yhä useammalle veneilijälle myös ympäristöasiat ovat keskeisiä. Tässäkin pätee sama logiikka. Mitä vanhempi moottori päivitetään uuteen, sitä pienemmäksi veneilystä aiheutuvat päästöt tippuvat.
Uusissa moottoreissa oleva tietotekniikka tuo käyttäjälle turvaa ongelmatilanteissa. Vesiympäristö on haastava olosuhde kosteuden ja lämpötilan vaihtelujen myötä. Mikäli ongelmia ilmenee, nykyaikaisilla diagnostiikalla ammattilaisen on helppo paikallistaa moottorin viat jopa etänä. Nopea vikojen löytäminen mahdollistaa pikaiset korjaustoimet, mikä Suomen lyhyessä veneilykaudessa on plussaa.
Enemmän tietoa ja helpompaa käytettävyyttä
Vuosien varrella elektroniikka on kehittynyt valtavasti. Pelkästään kalastuselektroniikan osalta muutos on 10–15 vuoden aikana ollut mullistava. Elektronisten laitteiden kehityksen ohessa toinenkin trendi on selvästi näkyvissä. Laitteet keskustelevat yhä useammin keskenään. Tämä näkyy myös perämoottoreiden kohdalla. Itse olen sen ajan lapsia, jolloin jokaista mitattavaa asia varten oli oma erillinen mittarinsa. Nykyaikainen elektroniikka tarjoaa täysin toisenlaisen maailman, joka näkyy myös vene-elektroniikassa. Perämoottoreista löytyy paljon tietotekniikkaa ja antureita. Nämä tiedot ovat yleensä saatavilla myös yhdistelmälaitteen eli käytännössä kaikuplotterin näytölle NMEA 2000 -väylän kautta.
Perämoottorin mallista ja koosta riippuen, näytölle on saatavissa erilaisia tietoja. Tavallisista mittareista näkymättömät tiedot moottorin lämpötilasta tai latausvirrasta tuovat käyttäjälle lisäturvaa. Perämoottorin kytkeminen NMEA-verkkoon ei ole vaativa toimenpide ja siihenkin saa apua niin moottorikauppiaalta kuin vene-elektroniikan maahantuojalta.
Muun muassa Mercuryn moottoritiedot saa näkyviin myös Vesselview Mobile -kännykkäsovelluksella. Sen avulla moottorin Smartcraft-tiedot siirrettään Bluetooth-yhteydellä Android- tai iOS-laitteeseen eli käytännössä matkapuhelimen tai tablettitietokoneen näytölle.
Helpotusta uisteluun
Kaksitahtisen moottorin päivittäminen uistelukäytössä nelitahtiseen tuo mukanaan useampia selviä etuja. Kaksitahtisilla moottoreilla uistelu karstoittaa helposti mäntää ja tulpaa. Pienillä kierroksilla tapahtuvassa uistelussa polttoaineen kulutus uusilla moottoreilla on todella merkittävästi pienempi kuin vanhoilla kaksitahtisilla.
Uusien nelitahtisten moottoreiden edut eivät jää pelkästään pienempään kulutukseen. Uistelussa nopeuden säätö ja sen helppous ovat oleellisessa osassa. Jokainen perinteistä mekaanista kaukosäädintä käyttänyt tietää, että laite ei ole vahvimmillaan kierroslukualueen alapäässä tapahtuvassa tarkassa säätämisessä. Sähköiset uistelunopeuden säätöön tarkoitetut apulaitteet, jotka ovat käytännössä kierrosluvun säätimiä mielletään helposti isojen moottoreiden ominaisuuksiksi. Kuitenkin esimerkiksi Mercuryn kohdalla sähköstartillisissa yli 25 hv:n malleissa sähköinen uistelunopeuden säätö on mahdollista hankkia uuden moottorin kanssa lisävarusteena. Ominaisuus vaatii Smartcraft-näytön. Lopputuloksena on oleellisesti helpompi ja tarkempi uistelunopeuden hallinta.
Piuhaton ”tappokatkaisija”
Veneestä putoaminen on todellinen vaaran paikka kalastajalle, olipa liikkeellä yksin tai useamman henkilön voimin. Vapoja kurotellaan veneessä, lattioilla, penkeillä on kalan limaa, vesille mennään äärikeleillä. Ja vaikka pitäisi, varsin harvalla kalastajalla on veneen tappokatkaisija kädessä kiinni.
Uuden moottorin teknologia on valjastettu tässäkin lisäturvaksi. Mercuryn 1st Mate on turvallisuusjärjestelmä, joka sammuttaa veneen moottorin kipparin pudotessa veteen ja lähettää applikaation kautta matkustajien matkapuhelimiin ohjeet moottoreiden uudelleen käynnistämisestä ja navigoinnista takaisin putoamispaikalle. Matkustajan pudotessa veneestä ilmoitus tulee kipparin puhelimeen. Jos kippari taas on yksin liikkeellä, ilmoitus lähtee ennalta määrätyille hätäkontakteille yhdessä GPS sijainnin. Tieto putoamisesta tulee myös veneen karttaplotterinäytölle, mikäli moottori on yhdistetty NMEA-verkkoon.
Mercuryn moottoreihin lisävarusteena hankittava 1st Mate toimii myös varkaudenestolaitteena järjestelmän estäessä koneiden käynnistymisen, kun kapteeni ei ole paikalla.
Uusi tekniikka säästää polttoainetta ja rahaa
Venekalastajille kertyy helposti runsaasti tunteja vesillä. Uistelijan kohdalla moottori käy pääsääntöisesti koko ajan. Itse aloitin uistelun 80-luvun puolella, jolloin 4-tahtisia moottoreita ei käytännössä ollut tarjolla. Kaluston päivityksen myötä 90-luvun alkupuoliskolla veneen perään asennettiin etappikoneen rinnalle 15 hv kaksitahtinen moottori. Joitakin vuosia myöhemmin uistelumoottori päivitettiin nelitahtiseen ja samalla uistelussa kuluneen polttoaineen määrä käytännössä puolittui.
Lähes samanlaiseen lopputulemaan päädyin myöhemmin Jon boatin kanssa, jossa aluksi uistelussa työjuhtana palveli isoisän perintönä saatu yksipyttyinen 5 hv kaksitahtimoottori kultaiselta 80-luvulta. Kun päivitin moottorin nykyaikaiseen teholtaan samankokoiseen nelitahtimoottoriin, kulutus karkeasti puolittui uistelussa. Sen lisäksi myötä tuuleen uistelu muuttui selvästi miellyttävämmäksi, kun tuulen veneeseen työntämien pakokaasujen haju hävisi.
Isommissa uisteluveneissä kaksitahtisen moottorin rinnalle asennettu paremmin uisteluun sopiva pienempi nelitahtimoottori tuo niin ikään mittavia säästöjä polttoainekulutukseen. Matka-ajossa säästöt ovat kuitenkin selvästi pienempiä.
Moottorin päivityksen yhteydessä saatava polttoainekulutuksen säästö on aina riippuvainen vaihdon kohteena olevista moottoreista, sen käyttötavoista ja veneestä. Sama pätee myös esimerkiksi Mercuryn Active Trimiin, joka säätää täysin automaattisesti moottorin kulmaa nopeudenmuutosten perusteella. Paremman ajettavuuden lisäksi tällä vaikutetaan moottorin suorituskykyyn ja polttoaineen kulutukseen. Active Trim on saatavilla yli 25 hv tehoisiin sähköstartillisiin moottoreihin lisävarusteena ja sen voi myös halutessaan koska tahansa ohittaa. Yli 175 hv moottoreissa se on vakiovarusteena.
Kokeneelle ja osaavasti trimmiä säätävälle kipparille Active Trimin tuoma säästö voi olla marginaalinen, mutta vähemmän kokeneelle säästö voi olla jopa 20–30 %. Oli veneilijä kokenut ai ei, teknologia tarjoaa helppoutta automatiikan hoitaessa koneen trimmauksen.
Polttoaineen hintakehitystä tulevaisuudessa on vaikea ennustaa. Mikään merkki ei kuitenkaan viittaa litrahinnan merkittävän halpenemisen suuntaan. Arvioita voi siis turvallisin mielin tehdä nykyhinnoilla. Polttoainekulutukseen vaikuttaa merkittävästi ajotapa. Autoilijoille kulutuksen seuraamisesta on tullut tuttu asia. Nykyveneilyssä asia ei tästä poikkea. Keventämällä hieman kaasukahvaa ja trimmaamalla moottori optimaalisesti kippari voi omalla toiminnallaan optimoida polttoaineen kulutusta ja saada säästöä. Kulutusta pystyy nimittäin seuraamaan reaaliaikaisesti oman karttaplotterin ruudulta ajaessa.
Jos veneen vaihto kiinnostaa tai se on ajankohtaista, tutustu Mercuryn Black Friday -vaihtotarjouksiin tästä