Korvaako venevakuutus talvivahingot?
Vältä ongelmat avovesikauden alussa
Moni kalastaja kaivelee vähitellen veneensä talvisäilöstä ja valitettavasti osa törmää ikävämpiin yllätyksiin. Joka kolmas veneille sattuva vahinko tapahtuu talvikauden aikana, vaikka venevakuutus ajatellaan suojaavan venettä lähinnä avovesikaudella. Millä keinoin vältät avovesikauen alun veneongelmat? Lue vinkit.
Artikkeliin kootuista veneen talvikauden aikaisista vahingoista kertoi Vene-lehti artikkelissaan Saatko korvauksia, jos talvisäilytyksessä rytisee? (linkki jutun lopussa)
Telakointivahinkojen kasvussa on vaihtelua vakuutusyhtiöittäin. Ifin Mikael Tervosen mukaan ensimmäisestä koronakeväästä alkaen telkointivahingot ovat olleet nousussa, kun taas Fennian viestintäpäällikkö Henri Lassander ja Pohjola Vakuutuksen omaisuuden ja toiminnan korvauspalvelun johtaja Markus Uimonen puolestaan kertovat, että talvisäilytys- ja telakointivahingoissa ei heidän yhtiöissään näy selvää piikkiä.
Vahingon takana usein myrsky
Vene-lehden artikkelin mukaan tyypillisiä talvikauden aikaisia korvattavia vahinkoja ovat syys- ja talvimyrskyjen aiheuttamat vauriot; esimerkiksi kun puu kaatuu veneen päälle.
Sen sijaan vahingot, joita ei voida pitää erityisen yllättävinä, kuten lumen kertyminen talvella suojateltan päälle tai routavauriot, eivät ole korvattavia.
”Venettä on säilytettävä niin, että vene pysyy suojassa tyypillisiltä ilmiöiltä, kuten roudalta, jään liikkeiltä tai veden pinnan yhden metrin nousulta. Veneestä kannattaa huolehtia myös talven aikana ja käydä tarkistamassa, että suojaukset eivät ole pettäneet”, Fennian Lassander kertoo.
Suojeluohjeet lukemalla välttyy yllätyksiltä
Jos venettä säilytetään ehtojen tai suojeluohjeiden vastaisesti, laiminlyönti saattaa johtaa siihen, että korvausta vähennetään tai se evätään kokonaan. Tyypillisin laiminlyönnin aiheuttama vähennys on Pohjolan mukaan 20–30 prosenttia.
Suojeluohjeet ja ehdot lukemalla selviää, että esimerkiksi katoksen romahtaminen lumen tai veden painosta ei ole korvattava vahinko. Eikä lisääntyneen painon vuoksi aiheutunut veneen kaatuminen tai pukeista aiheutunut painauma.
Älä unohda huoltoa
Vene-lehden artikkeli tietää kertoa, että Meripelastusseuran tilastojen mukaan avustustehtävät ovat olleet kasvussa. Tilastojen mukaan valtaosa veneilijöiden avuntarpeiden syistä johtuu teknisestä viasta tai huollon laiminlyönnistä. Nämä tulevat esiin varsinkin keväällä, kun lähdetään ensimmäistä kertaa vesille.
”Moottorin syyshuolto on jätetty tekemättä ja vedet jätetty moottorin sisälle talvisäilytyksen ajaksi, tai veneen perämoottoria on säilytetty vedessä pystyasennossa yöpakkasten alkaessa, jolloin veneen moottori tai esimerkiksi vaihteisto halkeaa veden jäätyessä. Tällainen on tyypillinen vahinko, joka on jokaisen veneen omistajan omalla huolellisuudella vältettävissä”, Ifin Tervonen kertoo.
Jos syksyllä ei ole perämoottoria huollettu, on se syytä hoitaa ensimmäisenä keväällä talvisäilöstä oton jälkeen. Tällöin pystyy varmistumaan, ettei talven aikana koneeseen ole syntynyt em. jäätymisen aiheuttamia vahinkoja. Toisaalta, jos kone on huollettu kauden päätteeksi, on nämä vahingot ennaltaehkäisty.
Keväällä huolellisuutta trailerointiin ja veneen laskuun
Ennen veneen ensimmäistä laskua on syytä kalastajan tarkistaa muutamia asioita, jotta ongelmiin ei jouduta. Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo muistuttaa tarkastamaan trailerin laakerit ja sähköt ennen liikkeelle lähtemistä. ”Monessa veneessä näkee myös aivan liian heppoiset liinat tai väärin sidotun veneen. Laki vaatii veneen sitomista vähintään kolmesta pisteestä traileriin ja tämä ei siis tarkoita yhtä yli vedettyä liinaa ja keulasta vinssinnarua. Näin sitomalla vene on vasta yhdestä pisteestä sidottu.” toteaa yli 20 tuhatta kilometriä vuosittain venettä trailerilla vetävä kalastuksen ammattilainen.
Kuusisalon mukaan paras tapa sitoa vene traileriin on laittaa joka kulmaan oma liinansa ellei ole kyse soutuveneestä. Soutuveneen hän suosittaa liinoittamaan kahdella liinalla veneen yli ja keulasta lyhyellä omalla liinalla alas traileriin.
Veneen laskun osalta ensimmäinen kerta keväällä kannattaa tehdä aina korostetun tarkasti, hitaasti ja omaa muistia virkistäen.
Ongelmat vene-elektroniikan ja akuston kanssa
Kalastajan Kanavan Kuusisalo muistuttaa myös, että venesähköt ja elektroniikka saattavat ottaa itseensä talven aikana, varsinkin, jos ne on säilytetty veneessä paikallaan.
”Pakkanen aiheuttaa aina riskejä laitteille, antureille ja akustolle. Riskit kasvavat, jos esim. anturien kuorien alle on päässyt kosteutta, tällöin jäätyminen voi aiheuttaa jopa laitteen hajoamisen”.
Liittimet ja sähkövedot eivät ole aina tehty tinkimättömästi venetehtailla veneitä valmistettaessa, joten tuoreenkin venepaketin omistaja saattaa törmätä sähköongelmiin hyvinkin pian veneen ostamisen jälkeen. Täten kannattaa testata laitteita ja sähköjä laiturissa ennen kauemmas porhaltamista. Jos laitteet eivät toimi, ensimmäisenä koeponnistetaan akun varaustila ja suorituskyky, sen jälkeen tarkistetaan kaikki sulakkeet sekä virtaliitokset. Usein näiden läpikäynti ratkaisee ongelman.
Vene-elektroniikkaan tulee myös vuosittain useampi päivitys valmistajilta. Ne ovat asennettavissa joko muistikortilta tai yhdistämällä laite wifiin. Päivitykset kannattaa ajaa laitteisiin, sillä ne parantavat laitteen käyttöominaisuuksia ja korjaavat mahdollisia bugeja.
Tiedätkö mitä venevakuutuksissa on syytä ottaa huomioon? Kuuntele podcast ja tarkista omat vakuutuksesi.
Kurkkaa Vene-lehden artikkeli: Saatko korvauksia, jos talvisäilytyksessä rytisee? – Venelehti.fi