Kalastajista asiakkaita matkailuyrityksiin
Koulutus matkailuyrityksille
Kotimaan matkailu keskittyy paljolti kesään ja Pohjois-Suomen talvisesonkiin, rospuuttoajalla sen sijaan moni matkailualan yritys kaipaa kipeästi lisää asiakkaita. Suomessa on kasvava määrä reissaavia kalastuksen harrastajia, jotka voisivat olla tasaamassa kysynnän vaihtelua juuri kasvukeskusten ulkopuolella. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että majoitusryitysten on ymmärrettävä, mitä kohderyhmä kaipaa majoituspalvelun lisäksi ja miten kalastajia voi tavoittaa. Kalastajan Kanava ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (XAMK) toteuttavat Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa hankkeessa ilmaisen opintokokonaisuuden matkailuyrityksille teemalla Kalastajat matkailuryritysten asiakkaina loka-marraskuussa 2024.
Kotimaan matkailussa on pääsääntöisesti kaksi sesonkia: talvi ja kesä. Rospuuttoaika kevät ja kesä on monelle matkailuyrittäjälle kasvukeskusten ulkopuolella haastavaa aikaa. ”Matkailun edistämistoimet keskittyvät laajalti retkeilyyn, melontaan, maastopyöräilyyn, hiihtoon, lasketteluun, jopa lumikenkäilyyn, mutta vain harvoin kalastukseen vaikka kalastuksen harrastajia on Suomessa 1,8 miljoonaa”, toteaa Kalastajan Kanavan tuottaja Anne-Maarit Sepling ja jatkaa: ”Potentiaalia sen sijaan on, sillä kalastajia ei haittaa huono sää eikä edes pitkät etäisyydet perinteisistä lomalaisten palveluista. Olennaisinta on, että kalareissun mahdollistavat tekijät ovat kunnossa matkailuyrityksessä tai sen läheisyydessä.”
Kalastajan Kanavan ja XAMKin pilottihankkeessa pyritään edistämään matkailuyrittäjien osaamista ja tietoisuutta kalastajien tarpeista ja kalastajista potentiaalisena uutena matkailuyritysten kohderyhmänä. Kolmiosainen lyhytkoulutus kattaa käytäntöä kohderyhmästä, potentiaalisista palveluista ja palvelujen tuotteistamisessa sekä oppia markkinoinnin ja viestinnän suunnittelusta.
Lisää asiakkaita matkailuyrityksiin
Koulutuksessa perehdytään kalastuksen harrastajien tarpeisiin ja toiveisiin, kalastusmatkailupalveluiden tuotteistamiseen ja hinnoitteluun sekä markkinointiin ja viestintään kalastajille. Koulutus koostuu kolmesta verkkokoulutuksesta sekä päätöswebinaarista. Asiantuntijoina koulutuksessa ovat mm. Kalastajan Kanavan tuottaja Anne-Maarit Sepling (ETM, markkinoinnin ja viestinnän opettaja) ja toimittaja Jyri Kuusisalo, XAMK:in matkailualan lehtorit Hanna Pajari-Seppänen ja Eeva Koljonen sekä kalastusopas ja Kalastusopas Killan puheenjohtaja Markku Tiusanen sekä kalastusopas ja matkailuyrittäjä Antti Venninen. Päätöswebinaarissa puhujana on kalastusneuvos Eija Kirjavainen maa- ja metsätalousministeriöstä.
Koulutuksen sisältö:
- kolme verkkokoulutusta ja päätöswebinaari
- tehtäviä, joiden avulla pystyy kehittämään omaa yritystoimintaa
- mahdollisuus verkostoitua
- materiaali julkaistaan koulutuksen sivuilla koulutuksen jälkeen
- koulutuspäivät 16., 30.10. ja 13.11, sekä päätöswebinaari 27.11.2024
Lue koulutuksesta lisää täältä ja ilmoittaudu.
Ilmainen koulutus
Koulutukseen ovat tervetulleita matkailu- ja majoitusyrittäjät, kalastusmatkailupalveluja tarjoavat tai sellaiseksi aikovat yritykset, Visit-organisaatioiden ja kaupunkien/kuntien sekä kalastusalan ja elinkeinokalatalouden koulutus-, asiantuntija ja kehitysorganisaatioiden edustajat.
Osallistujamäärä on rajattu 100 osallistujaan/koulutus ja koulutus on ilmainen osallistujille.
Mitä koulutukseen osallistumisesta saa?
Matkailuyritykset saavat hankeen myötä paremmat valmiudet:
- tarjota asiakkailleen kalastajille liittyviä palveluita ja välineitä,
- ideoita verkostoitua eri toimijoiden kanssa oheispalveluiden pariin,
- kertoa kalastukseen liittyvistä rajoituksista, luvista ja käytänteistä
- tehdä markkinointia ja viestintää kohderyhmälle.
Pilottihanke etänä, jatko lähikoulutuksina?
Hankkeella pilotoidaan suomalaisille mikro- ja pk-matkailuyrityksille kehitettyä etäkoulutuspakettia. Hankkeella testataan millainen koulutus toimisi parhaiten näille yritykselle, jotta kalastusmatkailua voitaisiin edistää ja toisaalta parantaa yritysten toimintamahdollisuuksia rospuuttoaikaan. Tavoitteena on myös testata miten voidaan opastaa palvelutuotannon kehittämiseen, millä saadaan jatkossa sesongin ulkopuolella enemmän kotimaisia ja kansainvälisiä kalastusmatkailuasiakkaita sekä saada selville, miten kehitetään paikallisia verkostoja kalastusmatkailu- ja matkailuyritysten ja muiden paikallisten toimijoiden kesken.
Hankkeen toteuttavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu yhdessä Kalastajan Kanavan kanssa ja hankkeen rahoittaa 90 % :sti Maa- ja metsätalousministeriö.