Kaira käyttötarkoituksen mukaan
Neljä erilaista kairaa testissä
Kaupallinen yhteistyö: Rapala
Toimittaja: Jari Rannisto
Erilaisten kairojen määrä on lisääntynyt niin, että vähemmän jäältä kalastaneen voi olla vaikeaa valita itselleen paras tai sopiva vaihtoehto. Valikoiman lisääntymiseen on kaksi pääsyytä. Kairatekniikka on kehittynyt ja talvikalastaminen on ollut mullistusten alla. Jääkalastuksen tekniikat ovat kehittyneet, elektroniikka on tullut jäädäkseen myös jäälle ja vavat sekä kelat ovat kehittyneet.
Lihas- vai moottorivoimalla
Jääkairoja voidaan jaotella useammallakin tavalla. Yksinkertaisin kahtia jako tapahtuu käyttövoimassa. Manuaalikairat eli lihasvoimalla jäähän reiän tekevät ovat vielä suurin ryhmä. Konevoimalla pilkkireikä syntyy kuitenkin yhä useammin. Aikaisemmin käytössä oli polttomoottoreilla toimivia jääkairoja, mutta sähkö on syrjäyttänyt käyttövoimana nykyään harvoin tavatun bensiinin.
Iso vai pieni kaira?
Toinen tapa jaotella kairoja on syntyvän pilkkireiän koko. Nykyisin reiän halkaisijat alkavat samasta 100 mm:stä eli 4 tuumasta kuin vuosikymmeniä aikaisemminkin. Yläraja sen sijaan on noussut 250 mm:in eli 10 tuumaan. Isoimpien reikien teko ei enää lihasvoimalla onnistu, vaan siihen soveltuu paremmin konevoima. Manuaalikairojen yläraja on käytännössä 6 tuuman eli 155 mm:n luokassa.
Reiän koon lisäksi erityisesti pohjoisen vesillä kalastava voi törmätä myös todella paksuun jäähän eli kairan varren pituudesta tulee helposti kriittinen tekijä. Kairoissa on erilaisia poraussyvyyksiä ja joissakin malleissa on mahdollista säätää poraussyvyyttä. Yleensä säätövara ei ole kovin suuri vaan jään ollessa todella paksu kairan varteen tuleva jatkopala voi olla ainoa tapa tavoittaa sula vesi.
Kairan halkaisijan koon ja pituuden lisäksi materiaali vaikuttaa kairan painoon, joka voi olla jollekin ratkaisevaa. Kairoissa jäähilettä avannosta ylös kuljettava kierreosa on joko runkoputkeen kiinnihitsattua terästä tai muovia. Muoviin kertynyt jää on helposti puhdistettavissa ilman työkaluja. Teräskierteestä jään saan irti varovasti naputtelemalla puisella tai muovisella kapulalla. Maalipintaa ei pidä kuitenkaan vahingoittaa, jotta kaira ei ala ruostua.
Ahvenen pilkintään peruskaira
Peruskairaksi voidaan kutsua 4–5 tuuman terällä varustettua käsikairaa. 100–125 mm reiästä tavallinen ahvenen pilkintä onnistuu mainiosti. Tämän kokoisten reikien vääntäminen jäähän ei myöskään vaadi vielä paljoa voimaa. Reiän teko onnistuu niin terveeltä juniorilta kuin seniorilta. Kilpapilkkijät suosivat pieniä kairoja, koska mukana kannettavalla painolla ja kairausnopeudellakin on merkitystä kisoissa. Harrastelijalle näillä ei ole samanlaista merkitystä.
Pienten ja normaalikokoisten ruokakaloiksi päätyvien ahventen pilkinnässä pärjää 4-tuumaisella reiällä. Saaliin sekaan eksyvät särkikalatkin nousevat pääsäintöisesti reiästä mukisematta. Morriin tärpännyttä lahnaa joutuu ehkä sovittelemaan jonkin aikaa. Jos tarjolla on vauraampia ahvenia tai jos kalastuksessa käytetään esimerkiksi jatkuvasti tasapainopilkkejä, on 5-tuumainen varmempi valinta. Tasapainopilkeillä on ikävä taipumus tarttua avannon reunoihin erityisesti, jos ahven on napannut vatsakoukkuun. Tämä johtaa helposti kalan karkuutukseen pilkkiä irroteltaessa jäästä. Tämän kokoluokan käsikaira on vielä mukava käytettävä, vaikka päivän aikana tekisi isonkin määrän avantoja.
Jos käytetään 80–100 mm tai isompia tasapainopilkkejä, jää 5 tuuman reikä pieneksi. Myös kirjolohilammelle 5”:n kaira on alakantissa. Kirret ovat sen verran aktiivisia, että kalan pyöräyttäminen ahtaaseen putkeen käy haastavaksi.
Ruokakuhan, mateen ja kirjolohen kaira
Noin 150 m:n eli kuuden tuuman reiästä sopii jäälle jo melkoisia kehukaloja. Ahventen kanssa ei yleensä ole ongelmia. Tavalliset hauet, kuhat, mateet ja kirjolohet nousevat tällaisesta avannosta. Myös tasapainopilkkien kanssa reikään tarttumisia tapahtuu vähemmän.
Tämän kokoluokan reiän poraaminen vaatii kuitenkin jo hieman enemmän voimaa käsikairan varressa. 6-tuumainen kaira onkin tavallaan vedenjakaja. Useimmat kalastajat jaksavat veivata vielä käsin, mutta jäällä tehtyjen havaintojen perusteella voisi arvioida suunnilleen yhtä monen kalastajan käyttävän tässä kokoluokassa sähköä apuna. Fyysiset vammat tai esimerkiksi ikä saavat monet valitsemaan sähkön lihasvoiman sijaan. Sähkön etuja on myös se, että uusien paikkojen ja aktiivisten kalojen etsintä ei jää kiinni fysiikan väsymisestä.
Suurkalojen yli 7:n tuuman kairat
Suurkalojen perässä kulkevat valikoivat isoimmat kairat. Avannossa riittää kokoa isommallekin hauelle tai kuhalle. Toinen syy näin suureen avantokokoon löytyy pilkkimisessäkin yleistyneiden live-luotainten käytöstä. Niiden anturit mahtuvat huonosti edes 15 cm reikään.
Yli 7:n tuuman avantoja ei enää tehdä lihasvoimilla vaan avuksi on syytä ottaa moottorivoimaa. Vääntimet akkuineen ja kairan varsineen ovat jo sen verran painavia, että yleensä matkassa on pulkka, jossa välineet kulkevat jäällä. Toki paketti kevenee merkittävästi, kun teräskairan sijaan valitsee komposiitista tehdyn kairan. 5” tuuman koossa ero on helposti vajaan kilon verran. Komposiitin myötä myös kairan puhtaana pito siihen kertyvästä jäästä nopeutuu ja helpottuu.
Tässä kokoluokassa vääntimissäkin tarvitaan jo kunnolla vääntöä ja virran kulutus on sen verran kova, että vara-akkuja saa olla paksummalla jäällä jo useampia. Akkujen säilyttäminen lämpimässä parantaa niiden kestoa kovemmilla pakkasilla.
Tässä kokoluokassa kannattaa harkita ei pelkästään porakonetta vaan juuri tähän suunniteltua kairaväännintä. Rapalan valikoimasta löytyvät StrikeMasterin 24V ja 40V vääntimet. Kevyempään 24-voltin versioon on saatavana 6” ja 8” terät. 40 V:n mallissa teräkoot ovat 8” ja 10”.
Ismetessä eli hauen täkykalastuksessa kohdekalojen koko on jo niin iso, että 10”:n kaira ei ole liioittelua. StrikeMaster-vääntimien etuna on hyvä ergonomia ja turvallisuus. Huippuunsa viritettyjen teräpalojen ansiosta reiän poraaminen tapahtuu kevyesti ja vääntimen tuplakahvojen ansiosta turvallisesti. StrikeMaster-vääntimet yhdessä terien kanssa ovat varsin kevyitä suhteutettuina syntyvien avantojen kokoon. Näissä kairoissa runkoputki on totutusta pyöreästä poiketen kuusikulmainen ja kierreosa kevyttä kestävää komposiittia.
Teräpala on kairan sydän
Nykyaikaisissa kairoissa on vaihdettavat teräpalat. Taakse ovat jääneet ajat, jolloin kairoja vietiin teroitettaviksi. Nyt kairan saa kotona tai vaikka jäällä uuteen iskuun nopealla teräpalojen vaihdolla. Homma on niin yksinkertainen ja nopea toimenpide, että se onnistuu jäälläkin kunhan työkalut ja teräpalat ovat matkassa. Jos talvikalastaminen on aktiivinen harrastus, vaihtopalojen kuljettaminen varusteiden mukana on fiksu veto. Tylsyminen sinällään tapahtuu pikkuhiljaa, ellei sitten satu kairaamaan pohjaan tai kiveen. Teräpalat on helppo hankkia huomatessaan kairan purun heikenneen.
Terän kulmalla ja muodolla väliä
Teräpalassa oleellinen asia on jäätä leikkaavan terän oikea kulma. Pienikin virhe teräkulmassa johtaa kairan toiminnan heikkenemiseen, vaikka teräpala olisi huipputerässä. Tämän takia kairaa ei saa koskaan lyödä jäähän. Pahimmassa tapauksessa kruunu, johon teräpalat kiinnitetään voi vääntyä ja silloin edes uusien teräpalojen vaihtaminen ei auta. Käytännössä tällainen kaira on lopullisesti pilalla. Jos vääntyminen rajoittuu teräpalaan, vaihto tuo avun. Terässä olevaa kairaa ei tarvitse painaa porattaessa. Kairan oma paino riittää eli kalastajan tehtäväksi jää kairan veivaaminen. Tämä pätee niin manuaalikairoissa kuin akkukairoissakin.
Teräpaloja on erilaisia. Halvimmissa kairoissa käytetään suoria teräpaloja. Käytännössä teräpalan leikkaava osa on viivasuora kuin puukon terä. Kaarevat teräpalat leikkaavat paremmin ja niitä käytetään hieman kalliimmissa kairoissa. Teräpalan kaarevuuden tai suoruuden näkee helposti katsoessaan sitä leikkaavan terän puolelta. Suorat teräpalat löytyvät esimerkiksi StrikeMaster Sportista. Kaarevat teräpalat löytyvät taas esimerkiksi Rapala UR Steel 135 mm ja akkuporakoneen kanssa käytettäväksi tarkoitetusta Mora Ice, Ice Bee Cordless 150 mm kairasta.
Kolmas teräpalatyyppi on kaareva terä, jossa on lisäksi uria. Terässä olevien urien tarkoitus on napata jäässä mahdollisesti oleva hiekka tai kiintoaines uraan, jolloin terä pysyy pidempään käyttökuntoisena. Hiekkaa jään seassa esiintyy lähinnä jokivesissä. Tällä rakenteella hiekanjyvä ei kulje koko terän matkaa sitä kuluttaen. Kaarevat lovetut terät löydät StrikeMaster Lithium kairoista. Näissä kairoissa kruunut valmistetaan Suomessa Syntethetic ArcTec® materiaalista, joka on kestävänä ja kevyenä syrjäyttänyt metalleja käytöstä.
Teräkulma on olennainen asia myös sen osalta käytetäänkö kairaa lihas- vai moottorivoimalla. Mm. Rapala on kehittänyt moottorikairaukseen loivemmalla kulmalla olevat teräpalat ja käsikairaukseen taas jyrkemmän. Mitä jyrkempi teräkulma on, sitä enemmän kaira puree jäähän. Kun kairataan isoilla kierroksilla moottoriavusteisesti on syytä leikata jäätä vähemmän kerrallaan, jotta terä ei mene tukkoon.
Rapalan kairojen teräpalat ovat ruostumatonta terästä ja niiden keston kannalta on sama, käytetäänkö kairaa Itämeren vähäsuolaisessa vedessä vai makeassa vedessä. Kairan runko tulisi silti säilyttää huoneen lämmössä, missä se pääsee kuivumaan. Kosteassa ulkovarastossa kairan jatkuva säilyttäminen lyhentää kairan käyttöikää. Teräpalojen hankinnassa on oltava tarkkana, sillä ne ovat mallikohtaisia. Yhden kairamallin teräpalat eivät sovi pääsääntöisesti toiseen.
Teräsuoja aina paikalleen
Teräsuoja on turvavaruste, jota kannattaa opetella käyttämään alusta lähtien. Kairaa valitessa kannattaakin perehtyä, miten helppo tai vaikea teräsuojan käyttäminen on. Hankalasti asetettava teräsuoja jää herkästi laittamatta aiheuttaen vaaranpaikan.
Kairan terät ovat todella yllättävän terävät ja niillä viiltää ohi kävellessään housun puntin auki tai viehelaukkuun saa komean reiän. Vuosittain useampi koira vuotaa kuiviin jäällä törmättyään kairan terään. Sama vaara koskee toki myös lapsia. Teräsuoja suojaa myös kairaa kolhuilta esimerkiksi auton peräkontissa.
Rapala on pyrkinyt kehittämään teräsuojat niin, ettei myöskään käsi joudu alttiiksi terälle, kun teräsuojaa asentaa paikalleen. Parhaimpana esimerkkinä tästä on uusi Strike Master -kairojen magneettinen teräsuoja, jonka saa paikalleen ja irti pitämällä kenkällä teräsuojaa paikallaan ja laskemalla/nostamalla kairan irti.