Vene varastettiin huollosta – kuka vastaa?
Toimitus
Kalastajan Kanavan tietoon on tullut viime viikkoina venevarkaustapauksia kausihuollon yhteydessä. Mitä on tapahtunut, kuka on vastuussa ja miten veneen omistaja voi estää veneen anastuksen omilla toimillaan? Samat lainalaisuudet koskevat osin myös talvisäilytystä, joten jos olet viemässä venepakettiasi talvisäilytykseen, lue tämä.
Todetaan heti alkuun, että veneen vieminen huoltoon tai talvisäilytykseen ei automaattisesti tarkoita, että sen varkausriski kasvaisi. Monissa paikoissa venettä säilytetään lukituissa sisätiloissa. Osalla liikkeistä on lukittuja aitauksia, jolloin lähinnä lisävarusteiden varkausriski kasvaa. Joissain paikoissa veneitä joudutaan säilyttämään lukitsemattomissa ulkotiloissa ja tällöin koko venepaketin varkausriski voi kasvaa merkittävästikin.
Huoltoliikkeet ja veneiden talvisäilytyshallit ovat pitkäkyntisille vaivattomammin löydettäviä kohteita kuin omakotialueet, joissa pitää koluta etsimässä, minkä talon pihassa on hyvin varusteltu ja varastamisen arvoinen vene. Huonoimmassa tapauksessa rosvokopla varastaa kerralla useita veneitä. Ongelmasta myös kertoo se, jos samasta paikasta viedään lyhyen ajan sisällä useampi vene.
Kuka vastaa?
Vahingonkorvauslain 2. luvun 1. pykälässä todetaan, että joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen.
Mikäli varkaat saadaan kiinni, mutta venettä tai sen varastettuja osia ei, varkaat ovat aina ensisijaisessa vastuussa korvaamisesta veneen omistajalle. Usein kuitenkaan kumpaakaan ei löydetä, ja silloin arvioidaan huoltoliikkeen mahdollista tuottamusta.
Tuottamuksellisuus ja olosuhteet arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Siksi selkeitä korvataan tai ei korvata -esimerkkejä on mahdotonta antaa. Yleisperiaatteena voidaan todeta, että veneen haltuunsa ottanut yritys on vahingonkorvausvastuussa asiakkaan veneen varkaudesta silloin, kun yrityksen työtekijän laiminlyönti on ollut syynä venevarkauteen.
Esimerkkitapaus 1
Huoltoliike on ottanut asiakkaan veneen haltuunsa kausihuoltoa varten. Vene on huollon jälkeen jätetty odottamaan asiakasta kadun varteen. Vene on ollut lukittuna asiakkaan omalla trailerilukolla, mutta avainnippu, jossa on myös trailerilukon avain, on huollon jäljiltä veneen virtalukossa ja vene on varastettu.
Todennäköisesti tämä vahinko katsotaan huoltoliikkeen tuottamukseksi, jolloin sillä on vahingonkorvausvastuu.
Esimerkkitapaus 2
Huoltoliike on ottanut asiakkaan veneen haltuunsa kausihuoltoa varten. Vene on huollon jälkeen jätetty odottamaan asiakasta kadun varteen. Vene on ollut lukittuna asiakkaan omalla trailerilukolla. Avaimet ovat huoltoliikkeen lukitussa kaapissa, mutta lukko on rikottu työkaluja käyttäen ja vene on varastettu.
Todennäköisesti tätä vahinkoa ei katsota huoltoliikkeen tuottamukseksi, jolloin sille ei myöskään synny korvausvastuuta.
Vakuutus kattaa, kyse on lähinnä omavastuun maksajasta
Huoltoliikkeillä ja säilytystä tarjoavilla yrityksillä on, äärimmäisiä huithapeliyrityksiä lukuun ottamatta, toiminnanvastuuvakuutus, joka korvaa tuottamuksellisesti aiheutetut vastuuvahingot. Jos esimerkkitapaus 1:ssä todetaan vahingonkorvausvastuu, yrityksen vastuuvakuutus kattaa vahingon ja yritykselle jää maksettavaksi omavastuuosuus. Jos taas tuottamusta ja siten vahingonkorvausvastuuta ei todeta, kuten esimerkissä 2, veneenomistajan vakuutus korvaa vahingon ja omavastuu jää veneeomistajan maksettavaksi.
Joillain yrityksillä voi olla toissijainen vakuutus, joka esimerkiksi tulipalotilanteessa korvaa asiakkaiden vakuuttamattomat veneet. Tällaisista vakuutuksista on nykyisin pääsääntöisesti luovuttu ja myös palotilanteissa käytetään veneenomistajien omia venevakuutuksia.
Vakuutus ei korvaa kesken jäänyttä kautta
Kun monipuolisesti varusteltu kalastusvene varastetaan, muutaman satasen omavastuun maksaja on yleensä pieni hyttysenkikkare kokonaisuudessa. Paljon suuremman murheen aiheuttavat esimerkiksi kesken jäänyt kalastuskausi sekä ylimääräinen työ, joka syntyy asian selvittelystä, uuden veneen hankinnasta, suunnittelusta ja lisävarusteiden hankinnasta.
Kun useita veneitä varustelleelta Kalastajan Kanavan vetäjä Jyri Kuusisalolta kysyy, kenen hän antaisi varustella itselleen uuden veneen varastetun tilalle, hänellä on selvä vastaus. ”En kenenkään. No, ehkä vävypojan, jos itse istuisin vieressä, sanoo Jyri ja naurahtaa. Kyllä tosiasia on, että itse se pitäisi rakentaa eli aikaa ja energiaa palaa siinäkin tapauksessa, että asennuksesta saisi vakuutuksesta kohtuullisen tuntihinnan”, Jyri toteaa.
Vakuutus on riskienhallintaketjun viimeinen lenkki
Vaikka vakuutus siis korvaisi vahingon, varkaudesta aiheutuu paljon kaikkea muuta harmia. Eräällä entisellä vahingontorjuntapäälliköllä oli tapana sanoa, että ”jos luulet, että turvallisuus on kallista, kokeile vahinkoa”. Kaikki vahingosta aiheutuva ylimääräinen vaiva ja kustannukset ovat yleensä moninkertaisia suhteessa kunnolliseen lukkoon.
Kunnollinen lukkokaan ei auta, jos rosvoilla on aikaa ja työkaluja. Huolto- tai talvisäilytysyritysten tiloista ei viedä veneitä yleensä hetken mielijohteesta toisin kuin juhannusjuhlien yhteydessä soutuveneitä rannoista, joten varkailta kyllä löytyvät akkurälläkät, voimapihdit ja muut tärkeät työkalut.
Sen vuoksi on mietittävä, millaiseen huolto- tai säilytyspaikkaan veneensä vie ja milloin sen sinne vie. Jos huoltoliikkeellä ei ole riittäviä sisätiloja tai kunnollista lukittavaa aitausta, on sekä huoltoliikkeen että asiakkaan oltava kartalla siitä, milloin vene kannattaa viedä ja milloin hakea, jotta se ei seiso öitään avoimella pihamaalla.
Jos sen lisäksi yrityksen toiminnassa on muuta huolimatonta, kannattaa kaksi kertaa miettiä, kannattaako sinne jättää venettään. Jos asioidessasi huomaat, että voisit vaivata napata myyntitiskiltä nipun avaimia kenenkään huomaamatta, voi olla viisainta viedä oma vene johonkin toiseen yritykseen.
Muistilista kalaveneen omistajalle
Pidä huoli, että veneesi vakuutusmäärä vastaa venepaketin arvoa ja myös vene-elektroniikka sähköineen on huomioitu vakuutusmäärässä. Varmista, että kotivakuutuksesi korvaa veneen irtaimiston, kuten luotainruudut ja muut irrotettavissa olevat osat. Monesti kotivakuutuksissa on korvauskatto harrastusvälineille. Se voi olla esimerkiksi 3 000 tai 5 000 euroa.
Varatessasi veneen huoltoaikaa, selvitä ennalta seuraavat:
- milloin veneen voi tuoda ja missä sitä säilytetään ennen huoltoa
- milloin veneen voi hakea ja missä/miten se säilytetään huollon jälkeen
Kun viet veneen huoltoon (miksei myös talvisäilytykseen):
- Irrota veneestä sormiruuveilla kiinni oleva kalastuselektroniikka.
- Katso minne veneen avaimet laitetaan ja miten avaimia yleensäkin säilytetään yrityksessä
- Selvitä, missä venettä säilytetään ja myös miten ja milloin se luovutetaan.
Kuuntele Kalastaja Radion podcast veneen vakuuttamisesta
Puuttuuko markkinoilta vakuutustuote varustelluille veneille?
Kysyimme kahdesta vakuutusyhtiöstä, Ifistä ja Alandiasta, miten esimerkiksi Kalastajan Kanavan Alutroll 465 Trooper pitäisi vakuuttaa. Yleensä kiinteästi asennetut varusteet kuuluvat venevakuutukseen ja irrotettavat kotivakuutukseen. Vaan kuka määrittelee, mikä on kiinteää ja mikä irrotettavaa?
Esimerkiksi Kanavan Trooperissa kaikuluotainjärjestelmä on asennettu siten, että osa antureista on kiinteästi asennettuna veneen peräpeiliin, osa puolestaan irrotettaviin liveluotaintankoihin. Luotainten älyboksit on asennettu kiinteästi ja johdotukset kulkevat veneen sisäosissa. Luotainten näytöt puolestaan on kiinnitetty RAM-telineillä, joista näytöt voi irrottaa. Toisin sanoen osa järjestelmästä on niin kiinteästi asennettu, ettei niitä kannata edes talveksi alkaa irrottaa pilkkihommiin. Vastaavasti yhtä tai useampaa näyttöä voisi hyödyntää, jos löytyy erilliset anturi, älyboksi ja kaikki tarvittavat kaapelit.
Markkinoilla olevat venevakuutukset ja jakomallit kotivakuutusten kanssa soveltuvat helposti yli 90 prosentille kaikista veneistä. Mutta se pieni prosentti, joka asian kanssa kamppailee, ovat juuri kalastajat, jotka ovat sijoittaneet pitkän sentin kalastuselektroniikkaan. Näille voisi olla markkinarako, sillä se, jolla on varaa pistää viisinumeroinen luku kalastusveneen varusteluun, lienee muutenkin kiinnostava asiakas vakuutusyhtiöille.
Oman kysymysmerkin tuo asennusten korvaaminen. Kuten Jyri Kuusisalo edellä toteaa, ei Trooperin kaltaista venettä ja varustepakettia voi antaa kenenkään osaamattoman asennettavaksi. Niinpä peräänkuulutammekin vakuutusyhtiöiltä selvempää politiikkaa monipuolisesti varusteltujen kalastusveneiden vakuuttamiseen.
Alandialta lisätietoja kalkkiviivoilla
Alandian viestintäjohtaja Marina Stenfors lähetti Kalastajan Kanavalle vielä juuri ennen jutun julkaisua lisätietoa, joten tässä on hänen vastauksensa:
”Venevakuutuksen vakuutusmäärään kannattaa yleensä sisällyttää myös asennuskustannukset. Tämä johtuu siitä, että jos vene joudutaan korjaamaan tai esimerkiksi varastettu varuste asennetaan uudelleen, vakuutuksen korvausperusteena käytettävä arvo vastaa todellista kustannusta. Ilman asennuskuluja vakuutuskorvaus voi jäädä riittämättömäksi kattamaan todelliset kulut. Vakuutusmäärän tulisi kuitenkin vastata venepaketin markkina-arvoa, koska jos esimerkiksi vene lunastetaan niin korvaus on yleensä markkina-arvon mukaan. Näissä voi olla yhtiökohtaisia eroja, joten tarkista asia aina omalta vakuutusyhtiöltäsi.
Irrotettavien luotainruutujen vakuuttaminen voi olla haastavaa, koska ne ovat arvokasta ja helposti siirrettävää omaisuutta. Tyypillisesti:
- Venevakuutus: Jos luotain on kiinteästi asennettu veneeseen, se kuuluu yleensä venevakuutuksen piiriin. Tällöin vakuutus kattaa esimerkiksi varkauden tai uppoamisen aiheuttamat vahingot.
- Omaisuusvakuutus: Irrotettavat luotainruudut saattavat kuulua omaisuusvakuutuksen (kuten kotivakuutuksen) piiriin, mutta kotivakuutus ei yleensä kata uppoamiseen liittyviä vahinkoja tai erityisen arvokkaita laitteita ilman erillisiä lisäehtoja.
Ratkaisu:
- Tarkista venevakuutuksen ehdoista, kuuluvatko irrotettavat laitteet vakuutukseen. Jos ne eivät kuulu, voi olla tarpeen laajentaa vakuutusta kattamaan ne erikseen.
- Jos venevakuutuksessa ei ole riittävää kattavuutta, omaisuusvakuutukseen voi lisätä erityisehtoja, mutta tämä edellyttää usein erillistä ilmoitusta laitteen arvosta ja mahdollisesti tarkempia suojavaatimuksia.
- Joissakin tapauksissa kannattaa harkita erityistä laitevakuutusta arvokkaille luotainruuduille.
Alandian venevakuutus kattaa veneen, sen turvalliseen käyttöön vaadittavia varusteita ja muita veneilyyn kuuluvien esineiden vahinkoja esimerkiksi karilleajon, veden tunkeutumisen tai varkauden yhteydessä, kun kyseessä on äkillinen ja ennalta arvaamaton tapahtuma. Irrotettavat elektroniset laitteet, kuten luotainruudut, kuuluvat vakuutusturvaan edellyttäen, että ne on ilmoitettu vakuutuskirjassa, sisältyvät vakuutusmäärään ja säilytetään asianmukaisesti.”
Lue 10 vinkkiä, miten välttää venevarkaudet.