Millaiset renkaat venetraileriin?
Vetoauton talvirenkaisiin muutos joulukuun alussa
toimittaja: Jari Rannisto
Monien trailerikalastajien kausi jatkuu niin pitkään kuin avoveteen on pääsy. Etelä- ja Lounais-Suomessa tämä tarkoittaa helposti vuoden vaihteen ylitse menevää ajankohtaa. Aikaisemmin tieliikennelaki määräsi päivämäärän, jolloin on vaihdettava talvirenkaisiin. Nykyään keliolosuhteet määräävät, milloin on käytettävä talvirenkaita, ei pelkästään talviajankohta.
Vuonna 2020 päivittyneessä Tieliikennelaissa saattaa olla jäänyt monelta peräkärryä vetävältä autoilijalta huomaamatta muutokset rengasvaatimuksiin (Tieliikennelain §105 ja 106). Myös talvirengasmerkinnät päivittyivät siirtymäajoin.
Erilaiset talvirenkaat vetoautossa ja trailerissa
Aiemmin niin kutsuttu sekarengastus, jossa vetoautossa oli pitävämmät renkaat kuin jarrullisessa perävaunussa, oli kielletty. Tuoreen tieliikennelain mukaan vetoauton talvirenkaiden malli ei vaikuta perävaunun talvirenkaiden malliin.
Jos vetoautossa käytetään nastarenkaita, jarrullisessa O2-ajoneuvoluokkaan kuuluvassa perävaunussa (luokittelumassa enemmän kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia) on käytettävä talvirenkaita. Niiden ei tarvitse kuitenkaan olla nastarenkaat vaan myös talvikäyttöön tarkoitetut niin kutsutut kitkarenkaat (eli nastattomat talvirenkaat) kelpaavat, kunhan renkaiden merkinnät ovat oikeat.
Talvirenkaiden päivitys edessä?
Millaiset sitten ovat oikeat merkinnät renkaissa? 2020 voimaan astuneen tieliikennelain perusteella Traficom on määrittänyt renkaiden ominaisuuksista tarkemmin. Viranomaisen ohjeista selviää, että talvirenkaissa yleisesti käytössä olleet merkinnät M+S, M.S, M&S, M-S, MS tai ”Mud (muta) and Snow (lumi)” riittävät 30.11.2024 asti. Tämän jälkeen kyseisillä merkinnöillä varustetut renkaat eivät enää kelpaa vetoauton talvirenkaiksi.
Peräkärryjen renkaiden osalta siirtymäaikaa on annettu enemmän. O2-ajoneuvoluokan eli jarrullisen trailerin talvirenkaana M&S-merkittyä rengasta saa käyttää 30.11.2029 asti.
Samaisessa ohjeistuksessa todetaan, että 1.12.2024 eteenpäin talvikäytössä kitkarenkaissa on oltava lumipitomerkintä. Kolmiomaisen kehyksen sisällä on lumikiteen kuva. Merkki varmistaa sen, että rengas on testattu ja hyväksytty lumipidon osalta.
Merkistä käytetään lyhennettä 3PMSF eli (three peak mountain snow flake), eli niin sanottu lumihiutale-vuoristomerkintä.
1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan on oltava tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä on otava oheinen lumihiutale-vuoristosymboli tai talvirenkaan on oltava nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti.
Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 3,0 mm. Traficom suosittelee käytettävän vaikeissa olosuhteisssa, kuten lumessa ja loskassa renkaiden kulutuspinnaksi vähintään 5 mm.
Kesärenkailla liikkeelle talvella?
Vetoautossa ja perävaunussa saa käyttää kesärenkaita marraskuun alun ja maaliskuun lopun välisenä aikana, mikäli sää tai keli sen mahdollistaa. Määritelmä koskee alueen koko tieverkkoa eli vaikka päätiet olisivat sulat ja lumettomat, olosuhteiden on oltava vastaavat myös tieverkon pienemmillä teillä. Viime kädessä viranomainen eli käytännössä yleensä poliisi päättää onko teillä keliolosuhteet, jotka vaativat talvirengastusta. Traficom kuitenkin muistuttaa, että kuljettajalla on vastuu ajoneuvonsa oikeasta rengasvalinnasta.
Jarruttomalla kärryllä luistellaan jatkossakin
Jarruttomien trailereiden eli O1-ajoneuvoluokkaan kuuluvien (luokittelumassaltaan alle 750 kg painoisten) osalta ei ole voimassa talvirengaspakkoa. Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo vaihtaa kuitenkin jarruttomaan kärryyn talvirenkaat, vaikka pakkoa ei ole. Samoin Traficomin asiantuntija suositteli vähintäänkin kitkarenkaita niihin kevyttrailereihin, joita trailataan paljon rospuutto- ja talvikelissä.
Lue: Traileriin peruutuskamera?
Tiedoksi:
Auton perävaunut jaetaan luokittelumassan perusteella seuraaviin luokkiin:
- O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) luokittelumassa on enintään 0,75 tonnia eli ns. jarruton kärry
- O2-luokan ajoneuvon luokittelumassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia eli ns. jarrullinen kärry
Lähteet: Finlex, Traficom