TV:stä tutut vaatteet nyt myös kotimaisille kalastajille
Kalastus on noin 1,8 miljoonalla vuosittaisella kalastajalla yksi kotimaan suosituimmista harrastuksista. Avovesikauden läpi kalastavia aktiiveja on useampi satatuhatta. Tuulessa, kaatosateessa ja auringonpaahteessa harrastuksesta mielekkään tekee olosuhteisiin sopivat vaatteet. Nykyisellään vaatetarjonta on kuitenkin rajoittunut paljolti kalliimpiin tuotemerkkeihin. Yli 100 vuotta kalastusvaatteita valmistanut, ruotsalaissyntyinen Grundéns panostaa jatkossa myös suomalaiskalastajien vaatettamiseen.
Grundéns-kalastusvaatteita on juuri alkaneilla Vene-messuilla sovitettavana Kalastajan Kanavan osastolla.
Grundéns suunnittelee, kehittää ja valmistaa sekä teknisiä että perinteisiä vedenpitäviä vaatteita ja jalkineita niin vapaa-ajan kalastajille kuin kalastusoppaille ja ammattikalastajille. Yhtiön perustaja Carl Grundén valmisti ensimmäiset säältä suojaavat takit ammattikalastajille Ruotsin länsirannikolla jo 1911. Siitä lähtien yhtiö on valmistanut kalastusvaatteita pohjolan karuihin olosuhteisiin.
Euroopan vetäjän Janne Mahlamäen mukaan yhtiö kehittää tuotteita yhteistyössä käyttäjien kanssa taatakseen laadun ja käytettävyyden. ”Vuosien aikana on syntynyt lukuisia parannuksia ja innovaatioita kuten yhdet markkinoiden mukavimmista nilkkasaappaista sekä käytettävyydeltään yksi toimivimmista Gore-Tex kuoripuvuista.”
Mahlamäki jatkaa: ”Laajennnamme toimintaamme Suomessa uuden jakelukumppanin, loistavien mediakumppanien sekä markkinaan relevantin tuotevalikoiman avulla. Tavoitteenamme on olla maailman johtava vedenpitävien vaatteiden ja kenkien valmistaja kalastajille.”
Kalastusvaatteita niin naisille kuin perhokalastukseen ja ammattilaisille
Tuotevalikoima on jaettu neljään osaan: makean veden, meri-, perho- ja ammattikalastus. Tarjolla on niin säältä suojavia teknisiä pukuja kuin perinteisempiä kulutusta kestäviä sadevaatteita. Lisäksi yhtiön jalkineet ovat löytäneet paikkansa monen kalastajan jalkoihin niin pitkissä ja nilkkasaappaissa kuin kansikengissä. Lisäksi vuonna 2023 lanseeratut Gore-Tex kahluuhousut ovat nopeasti kohonneet perhokansan huulille.
Yhteistyö käyntiin Kalastajan Kanavan kanssa
Grundéns-vaatteet ovat näkyneet aiemmin yhdysvaltalaisessa tv-sarjassa, Hengenvaarallinen saalis ravunpyytäjillä sekä useissa YouTuben kalastusturnauksissa. Yhtiön laajentaessa toimintaa Suomeen, on jälleenmyyjien lisäksi etsitty kumppaneita kalastajien tavoittamiseen. ”Kalastajan Kanava on kotimaan kattavin kalastusmedia ja sen informatiivinen sisältö sopii Grundénsin filosofiaan; inspiroivaa ja informatiivista, mutta viihdyttävää,” avaa Mahlamäki. Kalastajan Kanavan vetäjä Jyri Kuusisalo iloitsee yhtiön tulemista Suomeen: ”Täältä on puuttunut kohtuuhintaiset, laadukkaat ja juuri kalastukseen suunnitellut vaatteet niin naisilta kuin miehiltä. On hienoa päästä tekemään yhteistyötä aidosti kalastajien vaatettajan kanssa.”
Jälleenmyyjien etsintä käynnissä
Tähän mennessä Grundéns-vaatteita on saanut lähinnä verkkokaupasta ja satunnaisista liikkeistä Suomesta. Yhtiön vetäjän mukaan jälleenmyyjäkenttä on laajenemassa. Tuotteita myy jo Ruoto, Happy Angler ja muut erikoisliikkeet.
Grundéns-showroom on rakennettu yhteistyössä perinteikkään Bongen kanssa Helsingin Lauttasaareen. Laadukkaisiin vapaa-ajan ja ulkoiluvaatteisiin erikoistunut perheyhtiö on hoitanut vuosia ulkoiluvaatteiden jakelua, myyntiä ja markkinointia Suomessa. Nyt myös Grundéns liittyy tähän kaartiin. Yhtiön toimitusjohtaja Joonas Teeriaho toteaa: ”Olemme valmiita käärimään hihat ja laittamaan kädet veteen intoa puhkuen Grundénsin liittyessä portfolioon.”
Lisätietoja:
Grundens, toimitusjohtaja, EMEA, Janne Mahlamäki, janne.mahlamaki (at) grundens.com,
Bonge Oy, toimitusjohtaja, Joonas Teeriaho, joonas.teeriaho@bonge.fi, kuvapyynnöt: Kitty Teeriaho, kitty.teeriaho (at) bonge.fi
Kalastajan Kanava, toimittaja, vaikuttaja, Jyri Kuusisalo, 0500 415 779, jyri (at) kalastajankanava.fi
Grundénsin Euroopan konttori ja showroom sijaitsevat Ruotsin tekstiilipääkaupungissa Boråsissa, kun taas konsernin pääkonttori löytyy Poulsbosta, Washingtonista, Yhdysvalloista. Osa tuotteista valmistetaan yhtiön omassa ISO-sertifioidussa, noin 80 henkeä työllistävässä tehtaassa Portugalissa. Yhtiö myy vaatteitaan yli 30 maassa ja yhtiön liikevaihto on 45 miljoonaa dollaria. Yhtiö työllistään noin 100 henkeä kansainvälisesti.