Perämoottorivarkaudet vaihtuneet vene-elektroniikkaan
Venevakuutuksia myöntävien yhtiöiden mukaan perämoottorivarkauksien määrä on kääntynyt laskuun. Sen sijaan karttaplotterit, kaikuluotaimet ja merikorttien muistikortit ovat nyt haluttua tavaraa varkaiden joukossa. Miten sinä varaudut anastuksiin?
Kalastajan Kanavan toimittaja Niko Satto koosti Tekniikan Maailma ja Kippari -lehden Markus Änäksen kirjoittaman jutusta koosteen kalastajia silmällä pitäen. Löydät alkuperäiseen juttuun linkin jutun lopusta. jonka mukaan ”Perämoottorivarkaudet vähenevät, nyt pitkäkyntiset himoitsevat vene-elektroniikkaa”.
Varkaat ovat siirtyneet viime vuosina perämoottoreista kevyempään kannettavaan ja kuljetettavaan. Änäksen haastattelema Finanssialan turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen toteaa jutussa: ”Ne saa realisoitua helposti, eikä niiden varastamiseen tarvita ihmeempää asiantuntemusta”.
Moottorivarkaudet pudonneet lähes kaksi kolmasosaa
Vuodesta 2015 vuoteen 2023 perämoottorien varkaudet ovat pudonneet 2 462 kappaleesta 933 kappaleeseen. Yhtenä selittävänä tekijänä on moottorien keskikoon kasvu. Iso kone on luonnollisesti vaikeampi varastettava. Finanssialan Pänkäläisen mukaan myös rekisteröintipakko on vähentänyt varkauksien määrää: ”Suomessa isompaa moottoria ei saa myytyä enää mitenkään.”
Poliisi puolestaan on varoittanut, että varkaita kiinnostavat yhä enemmän vaihteistot ja navigointijärjestelmät. Poliisin mukaan Pohjoismaissa on paljon veneitä ja niissä käytetään pääsääntöisesti laadukkaita osia ja järjestelmiä, joten niihin kohdistuva rikollisuuskin saattaa olla kasvava trendi, Änäksen artikkelissa arvioidaan.
Kalastuselektroniikka helposti mukaan
Kalastusveneiden varustelu on lisääntynyt merkittävästä viimeisen 10 vuoden aikana ja yhden pienen karttaplotterin sijaan veneessä voi olla useampi yhdistelmälaite, jotka saattavat olla vain yhden käsiruuvin varassa. Nämä ovat helpoimpia vietäviä niin laiturista kuin talvisäilytyksestä. Virtajohdot ja anturit voi hankkia erikseen lähes kaikkiin laitteisiin jälkikäteen. Isommat yhdistelmälaitteet ovat useiden tuhansien arvoisia ja ne lähtevät helposti irti, joten pitkäkyntiselle ne ovat helppoa vietävää.
Myös keulasähkömoottoreiden osalta on syytä olla tarkkana. Koneet pikajalustalla ovat helppo kohde, sokka pois ja kone kainaloon. Jalusta on syytä lukita tai nostaa se lukkojen taakse säilytykseen.
”Yhtenä kasvavana kiinnostuksen kohteena voisi kuvitella tulevaisuudessa olevan myös nykyisiin kalaveneisiin asennettavat arvokkaammat litium-ioniakut. Akku on helppo irrottaa veneestä ja viedä mennessään. Litium-ioni ja LiFePO-akut ovat helposti jopa 1 000–2 000 euron arvoisia, varsin kevyitä ja helppoja myydä eteenpäin.” toteaa Kalastajan Kanavan vetäjä Jyri Kuusisalo.
Turvalaitteita vasta vähän tarjolla
Muun muassa kaikuluotainten häikäisysuojia valmistava Sunvisor.eu on kehitellyt ensimmäisiä luotainten varkausuojia. Toistaiseksi niitä ei vielä ole laajasti markkinoilla, mutta odottevissa voi olla, että elektroniikkavarkaudet luovat myös uutta turvallisuusbisnestä. Sitä ennen vahinkoja on torjuttava perinteisemmillä menetelmillä.
”Paras tapa on ottaa arvokas kalastuselektroniikka mahdollisuuksien mukaan veneestä irti, mikäli venettä joudutaan säilyttämään muualla kuin lukitussa tallissa. Vaikka vakuutus korvaisikin vahingon, varkaat aiheuttavat yleensä aina vahinkoa, jonka korjaaminen samoin kuin uusien laitteiden asentaminen on pois kalastusajasta. Vaivan lisäksi vahingosta peritään omavastuu. Aina uusi laite ei myöskään korvaa vanhaa, johon on tallennettu vuosien varrella vaikkapa paljon kalapaikkatietoja”, muistuttaa Kalastajan Kanavan haastattelema Korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen Ifistä.
Lue alkuperäinen juttu: ”Perämoottorivarkaudet vähenevät, nyt pitkäkyntiset himoitsevat vene-elektroniikkaa”.
Miten välttää vene- ja kalastuselektroniikan varkaudet? Lue juttu.
Mitä huomioida venevakuutuksia hankkiessa? Kuuntele podcast.